Największe Wraki Na Drogach Wodnych od Szczecina do Świnoujścia Drukuj Email
Artykuły - Publikacje
Czwartek, 12 Listopad 2015 14:46

ŚWIATOWE DNI HYDROGRAFII 2015

PREZENTACJA PT.

„NAJWIĘKSZE WRAKI NA DROGACH WODNYCH

OD ŚWINOUJŚCIA DO SZCZECINA”

 

MAPA PREZENTOWANYCH WRAKÓW:

1 mapa ogolna

 

WRAK NR 1 - WRAK „ŻAGLOWCA” leżący przy torze podejściowym do PORTU ŚWINOUJSCIE

2 wrak nr 1 

 

3 wrak nr 1 

Rysunki pochodzące z XVIII w. opracowania Fredrika Chapmana "Architectura Navalis Mercatoria" (1768) - szwedzkiego inżyniera okrętowego, który zrobił opracowanie z liniami teoretycznymi wszystkich znanych mu Europejskich typów jednostek z XVII i XVIII w. Rysunek przedstawia typ jednostki o nazwie Galiota, która ma konstrukcję zbliżoną do wraku. XVIII wieczna jednostka, która charakteryzowała się małym zanurzeniem i pękatym kadłubem, a wiec była idealna do żeglugi przybrzeżnej. Na Morzu Bałtyckim można ją było spotkać do XIX wieku (M.Grabowski, archeolog).

4 wrak nr 1      

WRAK NR 2  - Barka na Zalewie Szczecińskim spoczywająca w sąsiedztwie toru wodnego prowadzącego do portu WOLIN

5 wrak nr 2

Poniżej prezentowany jest obraz uzyskany z sonaru skanującego MS1000 pracującego na zakresie 20m Częstotliwość 675 kHz wraz ze zbliżeniem na wciągarkę kotwiczną.
Wymiary główne wraku: Długość: 21m, Szerokość::4m

    6 wrak nr 2

Na podstawie sonogramu sporządzono dokumentację archeologiczną i porównano ją ze zdjęciami historycznymi.

7 wrak nr 2 

8 wrak nr 2 
Źródło rysunków historycznych: http://www.hamburger-fotoarchiv.de

WRAK NR 3  - WRAK „KAFARA” NAJWIĘKSZEGO WRAKU ZALEWU SZCZECIŃSKIEGO

9 0 wrak nr 3

Wrak kafara rzecznego leży w niedalekiej odległości od toru wodnego prowadzącego od Bramy Torowej nr 2 w kierunku Małego Zalewu. Jest to wrak przedwojennej jednostki pływającej wykorzystywanej
w budownictwie wodnym do wbijania pali. 

9 wrak nr 3

Na podstawie zebranych informacji stworzona została pełna dokumentacja graficzno-archeologiczna ukazująca wrak w pełnej okazałości.

10 wrak nr 3

Na podstawie obrazu sonarowego uzyskanego z sonaryu skanującego MS1000 stworzony został bardzo szczegółowy plan rozmieszczenia poszczególnych elementów wraku z ich opisem archeologicznym.

11 wrak nr 3

 

WRAK NR 4  - WRAK HOLOWNIKA PAROWEGO „BOLEK” - Wrak leżący przy ujściu Dąbskiej Strugi do jeziora Dąbie Małe. Głębokość akwenu w miejscu zalegania wraku = 10m

12 wrak nr 4

Obrazy sonarowe ukazują kadłub i zachowanu w całości komin. Wrak ma 18m długości i ok 5m szerokości.

14 wrak nr 4


13 wrak nr 4

„Jednostka została wybudowana w Holandii, ale po wojnie trafiła do Szczecina i tu prawdopodobnie na początku lat 70. zatonęła. Nie wiadomo, w jakich okolicznościach. Wiadomo za to, że pod koniec swojej służby holownik trafił do Ligi Obrony Kraju” – Radio Szczecin, 26.06.2015 roku – wywiad z A. Ostaszem ze Stowarzyszenia Dziedzictwo Morza.

15 wrak nr 4

 

 

opracował: Paweł Mikołajewski – ESCORT Sp. z  o.o. 

 

 

Zasady dotyczące cookies W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.

EU Cookie Directive Module Information