Elektronika morska – Nowości

Nasza firma, mając na względzie dobro Klientów, dba o stały rozwój i poszerzanie swojej oferty elektroniki morskiej. W poniższym dziale mogą się Państwo zapoznać z naszymi nowościami, z zakresu urządzeń radiokomunikacyjnych, radionawigacyjnych, hydrograficznych i innych.



Targi BALTEXPO 2017 Drukuj Email
Artykuły - Nowości

logo3_160590_20170608084158.png

Międzynarodowe Targi Morskie BALTEXPO to największe w Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej, organizowane co dwa lata nieprzerwanie od 1982 roku.

Każda edycja BALTEXPO, organizowana z dużym poparciem i pod patronatem odpowiedzialnych za ten sektor gospodarki organów administracji rządowej, samorządów i organizacji branżowych, cieszy się dużym zainteresowaniem jako wydarzenie, na którym prezentowany jest dorobek i oferta przedsiębiorstw, klastrów oraz instytutów naukowo-badawczych z obszarów przemysłu stoczniowego; offshore; infrastruktury portów i przemysłu morskiego; transportu i logistyki morskiej; żeglugi; bezpieczeństwa wybrzeża, portów i żeglugi oraz ochrony środowiska. Targom towarzyszy bogaty program konferencji poświęconych tej tematyce.

Tematyka targów BALTEXPO 2017 obejmuje główne obszary gospodarki morskiej:

  • Przemysł okrętowy
  • Offshore
  • Infrastruktura portów i przemysłu morskiego
  • Logistyka w transporcie morskim
  • Żegluga morska i przybrzeżna
  • Żegluga śródlądowa i gospodarka wodna
  • Bezpieczeństwo i ochrona portów i żeglugi
  • Ochrona środowiska
  • Edukacja i crewing
  • Media

W 2017 roku wśród najciekawszych wydarzeń towarzyszących odbywających się w ramach BALTEXPO 2017 znajdą się:

  • Debata otwarcia z udziałem ministrów resortów odpowiedzialnych za gospodarkę morską z krajów Basenu Morza Bałtyckiego, poświęcona międzynarodowym relacjom gospodarczym, narodowym specjalizacjom oraz ochronie środowiska naturalnego.
  • Konferencje i seminaria poświęcone rozwojowi przemysłu okrętowego, w tym rozwiązaniom w obszarze tzw. green shipping oraz żeglugi bliskiego zasięgu.
  • Centrum Innowacji i Zaawansowanych Technologii - część targów BALTEXPO stwarzająca możliwość zaprezentowania najnowocześniejszych rozwiązań, produktów, ofert współpracy, potencjału i osiągnięć w skondensowanej formie zachęcającej do odwiedzenia stoiska, w przestrzeni dostępnej dla wszystkich uczestników.
  • Strefa Inwestora - część targów BALTEXPO poświęcona w całości inwestorom i inwestycjom, a także kompendium wiedzy w zakresie najbardziej aktualnych lokalnych, regionalnych i ponadregionalnych inicjatyw i ofert dla potencjalnych inwestorów, realizowanych przez samorządy, zarządy portów, specjalne strefy ekonomiczne oraz inne podmioty publiczne i prywatne.
  • Konferencje i seminaria poświęcone infrastrukturze i logistyce opartej na wykorzystaniu portów morskich, w tym transportowi intermodalnemu, roli korytarzy TEN-T w rozwoju gospodarki morskiej, budowie infrastruktury na rzecz rozwoju logistyki i przemysłów morskich.
  • Strefa Praktyk i Pracy - źródło informacji dla osób poszukujących zatrudnienia w licznych gałęziach gospodarki morskiej i obszarach powiązanych z gospodarką morską oraz zdecydowanych na podniesienie swoich kwalifikacji na wszystkich poziomach zaawansowania - zarówno doświadczonych pracowników, jak i studentów oraz absolwentów.
  • Nordic & Central Europe Maritime Ties - Business Mixer - spotkanie networkingowe najwyższych rangą przedstawicieli morskich środowisk biznesowych krajów Europy Północnej i Środkowej. Strefa dyskusji na temat istniejących i możliwych form współpracy między przedsiębiorcami.
  • Konferencja poświęcona bezpieczeństwu portów i żeglugi.

Zapraszamy do odwiedzenia naszego stoiska o numerze 2.03. 

 
Instrukcja wykonywania cyfrowego selektywnego wywołania DSC Drukuj Email
Artykuły - Nowości

Cyfrowe selektywne wywoływanie (DSC) służy głównie do inicjowania połączeń alarmowych do stacji brzegowych i innych statków za pośrednictwem radia DSC i zapewnia odbiorcom połączenia alarmowe z następującą informacją:

Znalezione obrazy dla zapytania dsc icom

• Nazwa statku

• Dokładna pozycja (jeśli jest połączony z GPS)

• Unikalny numer MMSI

• Powód wzywania pomocy

Wprowadzenie

Wszystkie stacje brzegowe i statki wyposażone w DSC będą słyszeć sygnał alarmu.  Z częstotliwością powtarza co 4 minuty, aż zostanie potwierdzony. Sygnał ostrzegawczy DSC ma zasięg o 15% większy niż transmisja głosowa, dlatego bardziej prawdopodobne jest dotarcie do statku lub centrum ratowniczego.

W sytuacjach potencjalnie niebezpiecznych sygnał ostrzegania DSC jest najszybszym sposobem inicjowania komunikacji awaryjnej z statkami i ośrodkami koordynacji ratownictwa. DSC oszczędza czas, pozwalając rozmawiać z organami nadzoru i planować kolejny ruch.

Jeśli urządzenia DSC posiadają informację z  GPS (bardzo zalecane), położenie  statku jest automatycznie uwzględniane w alarmach o niebezpieczeństwie i alarmach w trybie pilnym DSC. Co jest niezwykle ważne, w momencie wystąpienia niebezpieczeństwa. Jeśli DSC nie jest połączony z GPS, konieczne jest ręczne wprowadzanie współrzędnych. Po podłączeniu do GPS, wystarczy nacisnąć czerwony przycisk DSC, aby wezwać pomoc.

Bardzo ważne jest, aby radio DSC było prawidłowo zainstalowane i wymaga posiadanie pozwolenia radiowego do korzystania z niego. Bez tych dwóch rzeczy nie  można skorzystać z DSC. Bez zaprogramowanego radia w numer MMSI nie można uzyskać dostępu do pełnych funkcji DSC. Gdy wprowadzony został nieprawidłowy numer MMSI, radio zostanie użyte niezgodnie z prawem i zagraża życiu.

Znalezione obrazy dla zapytania dsc icom

Należy posiadać pozwolenie radiowe ...

Wymagane są dwa pozwolenia  dwóch, Jedno dla radiotelefonów, a drugie dla operatora.

Pozwolenie radiowe dla statku jest kluczem do uzyskania numeru MMSI, podobnie jak numer rejestracyjny samochodu.

Wymagane jest również pozwolenie radiowe operatora, które wiąże się ze zdaniem egzaminu krótkiego zasięgu (SRC), który  może być zdany na jednym z kursów organizowanym w większości szkół żeglarskich i ośrodków kształcenia dorosłych. Kurs SRC jest prosty i obejmuje etykę i procedury radiowe VHF i DSC.

Należy pamiętać

Nie ma już obowiązku prowadzenia nasłuchu na kanale 16 przez jednostki ratownicze.

Wszystkie duże statki i prawie wszystkie stacje przybrzeżne w Europie są w pełni wyposażone w system DSC i będą natychmiast reagować w wypadku pojawienia się niebezpieczeństwa. GMDSS to automatyczny, ogólnoświatowy system i może być używany wszędzie, unikając ewentualnych barier językowych.

W wypadku pojawienia się problemów, system DSC pozwala na wykonanie połączenia do każdego innego statku wyposażonego w DSC.

Można kontaktować się ze statkami za pomocą numeru MMSI – wybrać kanał, z którego ma nastąpić połączenie, wykonać połączenie, wybierając nazwę z menu lub wprowadzając własny numer MMSI. Jeśli statek znajduje się w zasięgu, radiotelefon DSC zacznie nadawać alarm.  A kiedy tylko zostanie  potwierdzony, oba radiotelefony automatycznie przełączą się na wybrany kanał.

 
Jaki rodzaj radiotelefonu jest potrzebny? Drukuj Email
Artykuły - Nowości

Jaki rodzaj radiotelefon jest potrzebny?

Na morzu niezbędna jest komunikacja z innymi łodziami i statkami oraz ze stacją brzegową.  

Jakie rodzaje radiotelefonów VHF są dostępne.

Występują radiotelefony ręczne oraz radiotelefony stacjonarne

Radiotelefony ręczne VHF są poręczne, małe optymalne na małe jednostki, bez własnego źródła zasilania.

Radiotelefony stacjonarne są zmontowane na stałe i idealne jako główny radiotelefon. Oferują większy zasięg od radiotelefonów ręcznych, ponieważ posiadają większą moc 25W oraz antenę zewnętrzną.  

<strong>Fixed or panel-mount VHF Marine radio</strong>

Co wybrać ?

W okazjonalnym pływaniu na kajakach i na mniejszych jednostkach, gdzie miejsce jest ograniczone. Najlepszym rozwiązaniem będzie użycie małego, wodoodpornego i unoszącego się na wodzie radiotelefonu. Dodatkową korzyścią będzie dobra bateria.  Urządzenie powinno być łatwe w obsłudze z czytelnym ekranem.

Radiotelefon ręczny z DSC   umożliwia bezpośrednią komunikację z innymi użytkownikami, posiadającymi podobne urządzenia oraz identyfikację przez numer MMSI. Dodatkowo w niebezpieczeństwie  za pomocą jednego przycisku, wysyłana jest wiadomość do odpowiednich służb, zawierająca dane : numer MMSI oraz pozycję.

Na jednostki szybkie RIB’y oraz statki wycieczkowe warto rozważyć, wyposażone ich w niewielkie, tanie radiotelefony stacjonarne, oferujące duży zasięg. 

Duże łodzie motorowe oraz duże żaglowce, wymagają dużego zasięgu do komunikacji. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie użycie radiotelefonu stacjonarnego. Na dużych jednostkach doskonale może sprawdzić się zamontowanie dwóch punktów kontrolnych z przenośnym mikrofonem. Wszystkie duże jednostki powinny mieć urządzenie AIS. Odbiorniki AIS lub transpondery klasy B.

Aktualnie wszystkie radia stacjonarne VHF  posiadają funkcję DSC, pozwalającą na powiadamianie innych jednostek za pomocą jednego przycisku. Gdy radiotelefon jest podłączony do GPS, DSC posiada dodatkowe funkcje, takie jak: opcje wywołania grupowego czy dane o pozycji.

Niektóre radiotelefony mają możliwość podłączenia  zdalnego mikrofonu do pracy w systemie INTERCOM. Dodatkowo mogą również posiadać funkcję automatycznego rogu lub rozgłośni manewrowej.

Urządzenia stacjonarne wymagają instalacji, która wymaga podłączenia źródła zasilania, Anteny GPS i VHF.

Jakie cechy są niezbędne?

1. Proste działanie? 
Większość ręcznych radiotelefonów VHF, oferuje podstawowe funkcje. Niektóre z nich są wyposażone w DSC.  Przy wyborze odpowiedniego urządzenia należy kierować się myśl, że w razie niebezpieczeństwa w sposób prosty i szybki połączymy się z odpowiednimi służbami w celu uzyskania pomocy.

2. Wodoszczelność? 
Należy szukać radiotelefonu posiadającego standard IPX7 (ochrona przez 30 minut na głębokość 1 metra), niż np. IPX4, który posiada tylko odporność na zalanie.

3. Unoszenie się na wodzie?
Jednym z najlepszych rozwiązań dodawanych do najnowszych radiotelefonów jest zdolność urządzenia do unoszenia się na wodzie. W wypadku upuszczenia radiotelefonu do wody, istnieje możliwość wyjęcia go bez uszkodzenia. Niektóre z urządzeń posiadają dodatkowe światło LED, umożliwiające łatwiejszą lokalizację  urządzenia w wodzie.

4. Programowanie numeru ATIS ? 

Podczas podróży drogami śródlądowymi, wymagany jest numer ATIS, który może być zaprogramowany u dostawcy urządzenia.

5. Podwójny/ potrójny nasłuch ?
Funkcja pozwala na skanowanie kanałów, podczas stałego nasłuchu kanału 16. Co jest przydatne w celu nie przeoczenia ważnej rozmowy.

Inne wymagania

 

photo

1. Moc* 

Moc może być użyta w celu polepszenia jakości sygnału. Jednak niesie to za sobą dodatkowe konsekwencje. Zbyt duża moc wyjściowa to duża moc wejściowa, która powoduje redukcję czasu pracy baterii. Należy zawsze rozpoczynać pracę na najniższej mocy. Dla urządzeń stacjonarnych najniższa moc to ok. 25W, dla radiotelefonów ręcznych nie mniej niż 5W.

Niektóre z kanałów (CH15, 75 i 76) pracują tylko na mocy 1W. Radiotelefon automatycznie dokona zmiany wartości mocy.

2. Długość czasu pracy na baterii ? 
Podczas doboru odpowiedniego radia należy rozważyć następujące rozwiązania. Dobra bateria Litowa pozwala na pracę przez cały dzień. Alternatywnie można wykorzystać baterię dodatkową lub pojemnik na baterię nie ładowalne tzw. Paluszki, lub zasilanie radiotelefonu przez 12V.

3. Aktywna technologia redukcji szumów

Przy pracy w głośnym środowisku, takim jak na przykład łódź, warto rozważyć zestaw z aktywną technologią redukcji szumów. Niektóre z najnowszych radiów wyposażone są w technologię eliminacji hałasu, która cyfrowo usuwa hałas. Aktywne anulowanie hałasu również poprawia sygnał przychodzący, zwiększając jakość głosu.

4. Nagrywanie ostatniego połączenia

Funkcja nagrywania głosu ostatniego połączenia, dostępna jest w niektórych zestawach. Automatycznie zapisuj ostatnie przychodzące połączenia. Jest to bardzo przydatne podczas objaśniania informacji, co pozwala na możliwość ponownego słuchania  rozmowy bez nawiązywania połączeń.

5. Czy wymagane jest pozwolenie na obsługę radia morskiego VHF?

Certyfikat krótkiego zasięgu radiowego pozostaje prawnym wymogiem dla korzystania z morskich stacji VHF. Wszystkie radia wymagają, aby użytkownik i statek posiadały odpowiednią licencję. Dostępne są dwa różne typy.

W przypadku VHF tylko SRC (Short Range Certificate). Sama praca na radiotelefonie VHF jest dość prosta; Jednak kurs przygotowuje także do pracy na  funkcjach wybierania cyfrowego (DSC) i procedurach awaryjnych.

 
Podręcznik doboru autopilota Drukuj Email
Artykuły - Nowości
ap48 1 NSS evo2 NSS evo3
     
  downloadjpg  

PRZEWODNIK DOBORU ODPOWIEDNIEGO AUTOPILOTA  MARKI SIMRAD

Autopiloty firmy Simrad, oferują technologię dostępną dla wszystkich typów łodzi od 5 do 30 metrów. System charakteryzuje się łatwością w dobraniu elementów odpowiednich dla konkretnej jednostki.

Dla użytkownika dostępne są pojedyncze moduły lub całe zestawy.

Zestaw autopilota jest kompatybilny ze stacjami nawigacyjnymi:  SIMRAD NSS evo3, NSO evo2 oraz Go XSE. Lub, współpracują z: 

Panelami kontrolnymi, dedykowanymi do systemów autopilota, czyli SIMRAD AP44,  AP48 oraz IS42. 

Urządzenie DedykowanyIntegracjaPełna kontrola
Pane kontrolny SIMRAD AP44  alt   alt  
Wskaźnik wielofunkcyjny  SIMRAD IS42  alt   Wymaga OP12  
Stacja nawigacyjna SIMRAD GO XSE   alt alt  
Stacja nawigacyjna SIMRAD NSS evo2 i evo3   alt alt  
Stacja nawigacyjna SIMRAD NSO evo2 i evo3   alt alt  
 
Jaką antenę wybrać? Drukuj Email
Artykuły - Nowości

pobrane 1

PRZEWODNIK

 

Wybór odpowiedniej anteny VHF do radiotelefonu stacjonarnego.

Nawet najlepsze morskie radiotelefony nie zapewnią 100% swoich możliwości, gdy zostaną podłączone do złej anteny.
Tak jak w motoryzacji opona jest jedynym punktem kontaktu samochodu z podłożem, zapewniającym odpowiednią
kontrolę i przyczepność podczas wyścigu.  Dla radiotelefonu jedynym punktem kontaktu ze światem jest antena.
Gdy podczas wyścigu opony są słabej jakości, samochód nie osiągnie dobrych wyników, podobnie jak radiotelefon,
wymaga odpowiednio dobranej anteny zapewniając wysoki poziom rozmowy za pośrednictwem fal radiowych.

Antena powinna być zaprojektowana w sposób umożliwiający odbiór fal z wszystkich kierunków.
Niskiej jakości anteny nie zapewniają dobrego dopasowania z istniejącą instalacją na statku.

Poniżej przedstawiamy parametry anteny, które należy wziąć pod uwagę przed zakupem anteny morskiej.

Zasięg

Im antena znajduje się wyżej wody, tym większy zasięg jest możliwy do osiągnięcia. W większości przypadków
fale VHF, przemieszczają się w prostej linii, dlatego montaż anteny musi odbyć się w miejscu nie osłoniętym.
Należy pamiętać również, że ze względu na budowę planety, oddalające się od siebie anteny, mogą znaleźć się
po za horyzontem i stracić możliwość komunikacji. W większości przypadków fale VHF umożliwiają wykonywanie
łączności na odległość 35-50 Mil Morskich w zależności od umieszczenia anteny. Dużą zaletą jest posiadanie
łodzi żaglowej, która ma możliwość zamontowania anteny na samym szczycie w celu uzyskania dalekiego zasięgu.

Wzmocnienie

Jeśli chodzi o anteny – rozmiar ma znaczenie, Im dłuższa antena tym większe wzmocnienie.
Wzmocnienie anteny wpływa na zwiększenie mocy sygnału, osiągniętego przez manipulację nadajnika
(lub odbiornika) sygnału. Na przykład antena telewizyjna na dachu jest skierowana w jednym kierunku
i można powiedzieć, że posiada duże wzmocnienie, ale tylko w tym jednym kierunku. Zmiana ustawienia
anteny powoduje utratę jakości obrazu. W zastosowaniu na morzu, użycie tego typu anteny czyli
jednokierunkowej, nie ma racji bytu. Ponieważ odbiór sygnału odbywa się ze wszystkich kierunków. 

Morska antena ze wzmocnieniem koncentruje sygnał. Ogólnie mówiąc im wyższe wzmocnienie anteny,
tym niżej linii horyzontu rozchodzi się sygnał. Jednak nie zawsze  wpłynie to na polepszenie zasięgu.
Podczas kołysania statku, fale radiowe również  im ulegają. Dlatego przy montażu anteny na
najwyższym punkcie jednostki, najbardziej podatnym, na wystąpienie kołysania, nastąpią straty w sygnałach.
Należy wybrać antenę o wzmocnieniu nie większym niż 0dBd do montażu na maszcie lub 3 dBd do montażu
w innym miejscu. To powoduje kolejny problem z antenami słabej jakości, ponieważ zadeklarowane
wartości nie zawsze są realnie spełnione. Podczas porównywania anten, należy również zwrócić uwagę 
na różne sposoby oznaczania przez producentów wzmocnienia. "dB", "dBi", "dBd" i "dB morskie"
Do pomiaru wzmocnienia używamy dBd i DBi( wzmocnienie anteny teoretycznej). Do porównania można użyć poniższej formuły:

Wzmocnienie dBi = wzmocnienie dBd + 2.1

- co daje dla wzmocnienia anteny 0dBd  0 + 2.1 = 2.1dBi.

Ponieważ anteny pracują w zależności od długości fali, możemy z reguły podzielić je na 4 typy pod względem długości:

i) najkrótsze anteny : do  50cm = -3dBd
ii) antena 1/2-fali (dipole) : ok. 1metra = 0dBd
iii) wzmocnienie współliniowe : ok. 2.5metrów = 3dBd
iv) wysokie wzmocnienie współliniowe: ok. 5metrów+ = 5-6dBd

Wybór anteny można wykonać w następujący sposób. Porównując dwie anteny jedną o wartości wzmocnienia 3dB
o długości 1 metra oraz drugiej anteny ze wzmocnieniem 0dBd, o tej samej długości. Analizując powyższe zestawienie,
obie anteny mają podobne wzmocnienie, czyli 0dBd. W tym wypadku należało by wybrać antenę 0dBd. ( wartość realna).

Montaż

Sposób montażu anteny zależy w głównej mierze od cech jednostki. Występują trzy najpopularniejsze metody montażu:

- Montaż na relingu

- Montaż na maszcie: dla łodzi żaglowych

- Montaż na powierzchni płaskiej: 

Wybór miejsca montażu

Należy postępować zgodnie z poniższą instrukcją:

• Montaż anteny najwyżej jak to możliwe w celu uzyskania lepszego zasięgu.
• Montaż anteny z dala od metalowych urządzeń.
• Montaż anteny z dala od innych anten.
• Montaż anteny minimum 1 metr od radiotelefonu.

Inne parametry

Należy użyć najwyższej jakości kable i wtyki: Przez użycie słabej jakości kabli i wtyków, może nastąpić
duża strata sygnału. Kable o długości 3 do 6 metrów nie wpływają znacznie na wystąpienie strat. Jednak na
statkach żaglowych przy użyciu ponad 30 m kabla starty mogą sięgnąć 80%. Kabel RG58 jest odpowiedni
do krótkich maksymalnie 15 metrowych instalacji. Do dłuższych należy użyć kabla RG213.

Anteny połączone:  Jeśli to możliwe, najlepsze rezultaty są osiągane dla pojedynczych anten. Możliwy jest
zakup anten VHF z opcją odbioru AM/FM. Jednak jakość takiej anteny nie będzie zadowalająca.

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą anten firmy AC MARINE

 
Obchody Światowego Dnia Hydrografii 2017 Drukuj Email
Artykuły - Nowości
ŚDH  
   
 
Bateria litowa CM-176 Drukuj Email
Artykuły - Nowości
CM 176

Bateria litowa CM-176

(do radiotelefonu IC-GM1500E)

 

Informujemy, że producent firma ICOM wycofuje

ze sprzedaży baterie litowe,nieładowalne do

radiotelefonu awaryjnego IC-GM1500E. 

   
 
Nowe normy zarządzania jakością w Firmie ESCORT Drukuj Email
Artykuły - Nowości
pobrane
Nowe normy zarządzania jakością w Firmie ESCORT
CCJ
     
 

Mamy przyjemność poinformować, że firma ESCORT Sp. z o .o. otrzymała certyfikacje

według nowych wymagań normy PN-EN ISO 9001:2015 oraz AQAP 2110:2016.

Wydaną przez Wojskową Akademię Techniczną  w dniu 21.03.2017 roku.

 

Firma od wielu lat posiada wprowadzony system zarządzania jakości w celu podnoszenia

jakości oferowanych usług, dystrybucji urządzeń oraz projektowania.

 

System wdrożony jest w zakresie:

Projektowania instalacji, montażu, uruchamiania, serwisiu urządzeń i

systemów elektroniki morskiej oraz systemów elektroniki morskiej i radiokomunikacji.

Projektowania i budowy systemów hydroakustycznych.

Usług z zakresu monitoringu podwodnego i pomiarów hydrograficznych. 

Dystrybucji urządzeń i systemów elektronicznych. 

 
     
 
Wiosenna promocja Navionics Platinum + Drukuj Email
Artykuły - Nowości
Navionics  

Wiosenna promocja obejmuje wszystkie mapy Navionics Platinum+ 

Cechy map:

- Zobrazowanie 3D

- Nakładka obrazu satelitarnego 

- Zdjęcia panoramiczne portów 

Zapraszamy do kontaktu z działem handlowym: 

e-mail:  Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

tel: 91 431 04 00 

 
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 8

Zasady dotyczące cookies W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.

EU Cookie Directive Module Information