Historia pomiaru prędkości statku Drukuj Email
Elektronika jachtowa - Echosondy i logi

 

Metody pomiaru prędkości na statku

Na statku wykorzystuje się kilka metod pomiaru prędkości. Najpopularniejszą jest wykorzystanie logu, który mierzy prędkość po wodzie. Drugą pod względem popularności jest metoda pomiaru, wykorzystująca  dane z GPS. W ten sposób uzyskamy SOG, czyli prędkość względem dna.

1 węzeł = 1.852km/h

Do pomiaru prędkości jednostki w całej historii były wykorzystywane następujące metody:

Pomiar prędkości za burtą:

Wykorzystywano zwykły drewniany element. Mierzono czas jaki potrzebował na przepłynięcie z dziobu statku na rufę. Znając długość statku obliczano na tej podstawie prędkość statku.

Pomiar prędkości przy pomocy linki:

Log miał postać wyskalowanej linki nawiniętej na kołowrót o długości 47 stóp i 3 cali z drewnianym klockiem przymocowanym do jej końca, a pomiaru dokonywano poprzez wyrzucenie za rufę lub burtę klocka i pomiar szybkości, z jaką rozwinęła się linka.

 Pitometer:

Kolejne urządzenie, wykorzystuje ciśnienie statyczne i dynamiczne wody do pomiaru prędkości statku względem wody.  Konstrukcja przypominała tubę,  z dwoma otworami przez którą przechodziła woda, umożliwiając pomiar ciśnienia uzyskując prędkość wody oraz głębokość.

Metoda GPS:

Większość statków korzysta z tej metody do pomiaru prędkości statku. Jest to najdokładniejsza z metod pomiaru. Wykorzystuje system satelitów systemu GPS.  Dane uzyskane w ten sposób mogą być nanoszone na mapę.

Wykorzystanie efektu dopplera :

Zjawisko obserwowane dla fal, polegające na powstawaniu różnicy częstotliwości wysyłanej przez źródło fali oraz rejestrowanej przez obserwatora, który porusza się względem źródła fali. Log tego typu nazywany często logiem hydroakustycznym (dopplerowskim), mierzący zmiany częstotliwości dźwięku rozchodzącego się w wodzie.

SKIPPER-DL850D27-SC

Log prędkości lub CVL:

Urządzenie CVL wykorzystuję kombinację nadajnika i wielu odbiorników do pomiaru impulsów. Jest to droga metoda pomiaru prędkości. 

 

Poniżej przykładowy widok ekranu urządzena firmy SKIPPER , logu wykorzystującego technologię dopplera. Otrzymując dane zarówno o prędkości względem dna jak i względem wody. 

SKIPPER DL2

RUNB

 

Zasady dotyczące cookies W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.

EU Cookie Directive Module Information